Lichtlijnig

Archive for augustus 6th, 2009

Verkoeling

by on aug.06, 2009, under landschap, vakantie

Met maximumtemperaturen die richting 30 ºC gaan, komt er van fotokuiertjes even niet zoveel terecht. Als ik niet in mijn relatief koele pc-hoekje zit, dan lig ik wel in een schaduwrijk hoekje in de tuin te denken aan verkoeling …

Jetske’s logje over de Mont Blanc bracht gisteren voor het gevoel ook even wat verkoeling. Het riep bij mij gistermiddag opnieuw herinneringen op aan een vakantie in 1984. Op 19 juli vertelde ik al, dat ik tijdens deze vakantie aan het Meer van Genève voor het eerst een bergetappe in de Tour de France heb bezocht …

Mont Blanc Massif

Een ander hoogtepunt in die vakantie was een bezoek aan een van de gletsjers van het Mont Blanc Massif. Vanaf de camping bij Excenevex zijn we afgereisd naar Chamonix, aan de voet van de Witte Berg, die op majestueuze wijze omhoog reikt naar de hemelsblauwe lucht. Vanuit Chamonix hebben we een smalspoortreintje genomen, dat ons over een akelig steile berghelling naar grotere hoogten voerde …

Daarmee waren we er echter nog niet. Het laatste deel van de reis naar de verkoelende gletsjer moest in een grote kabelbaancabine worden afgelegd. Nou ben ik niet zo’n held in dat soort dingen, maar voor dit specifieke geval heb ik me even over mijn angst heen gezet …

En daar lag hij dan … kronkelend strekte hij zich uit in het hooggebergte, een gigantische ijsmassa die met mocca leek te zijn bestoven …

Mont Blanc Massif

Via een steil pad bereikten we uiteindelijk de gletsjer. Toen werd pas duidelijk dat er geen sprake was van mocca, maar van zand, steentjes en vooral enorme keien. Mijn toenmalige vriendin had al snel een mooie zitplaats gevonden …

Hoewel de opwarming van de aarde toen nog geen item was, vielen hier en daar de eerste gaten in de gletsjer. Eigenlijk had ik toen al aan de bel moeten trekken … 😉
Maar ja, toen vonden we het nog gewoon grappig om even zo’n stukje zomerijs vast te houden. Maar er waren toch ook wel serieuzere gedachten. Zo weet ik nog, dat ik me toen heb afgevraagd, hoe oud dat ijs waar we op stonden eigenlijk zou zijn …

Mont Blanc Massif

In de gletsjer was een grote ijsgrot uitgehakt …

Voor zover ik het me kan herinneren, waren er in de grot verschillende beelden uitgehakt en werden er gereedschappen getoond, die waren gebruikt bij het maken van de ijsgrot. Veel foto’s zijn er niet overgebleven van de grot, waarschijnlijk zijn er maar weinig gelukt, en bovendien hebben we in 1987 de foto’s eerlijk verdeeld …

Voordat we ons weer in de kabelbaan en het smalspoortreintje moesten wagen, hebben we nog een tijdlang op een heerlijk plekje gezeten om het indrukwekkende landschap op ons in te laten werken. Ondanks het feit dat we ons op die ijsmassa bevonden, konden er wel wat kleren uit, het was er fantastisch … 🙂

Mont Blanc Massif

12 Comments :, , , , , , , , more...

Zoekt u iets?

Gebruik het zoekveld om de site te doorzoeken:

Nog niet gevonden wat u zocht? Schrijf een reactie bij een bericht of neem contact op via de e-mail!